TRZESZCZĄCE KOLANA — JAK SOBIE POMÓC

Bolące i trzeszczące kolana są coraz większym problem nie tylko u osób starszych, ale coraz częściej także i młodych.

Powodem trzaskających kolan mogą być:

  • nieprawidłowe ustawienie osi kończyny dolnej
  • urazy
  • nieodpowiednia dieta
  • brak dostarczenia potrzebnych składników odżywczych
  • zbyt duże obciążenie stawów
  • podeszły wiek
  • zmiany hormonalne (niedobór estrogenów)
  • choroby ogólnoustrojowe (RZS – cukrzyca, itp.)
  • nadwaga

Na ból i strzykanie w kolanach narażeni są głównie sportowcy, osoby starsze i osoby otyłe. Może ono się pojawić również na skutek uszkodzenia chrząstki stawowej lub zużycia mazi stawowej. Chrząstki pełnią funkcję amortyzującą staw podczas ruchu, a maź chroni kości wchodzące w skład stawu przed ocieraniem się o siebie. Gdy jest jej za mało, może to doprowadzić do chondromalacji tj. rozmiękaniu, a w efekcie zniszczenia chrząstki. Ocieranie się o siebie kości powoduje ból.

Jak możemy temu zapobiec?

Najlepszym lekarstwem jest aktywność fizyczna, ale taka, która nie powoduje obciążenia stawów. Może to być pływanie lub gimnastyka. Sporty te doskonale wzmacniają mięśnie wokół stawu. Dopiero później możemy zdecydować się na jazdę na rowerze, czy bieganie. Jest to bardzo ważne, jeżeli ból i strzykanie już się pojawiło. Ćwiczenia fizyczne zmniejszają ograniczające przepływ krwi napięcie mięśni i dodatkowo pozwolą na utrzymanie prawidłowej wagi, co pozwoli odciążyć kolana.

Kolejnym kluczem do sukcesu jest odpowiednia dieta.

Do budowania i ochrony mazi oraz chrząstki jest wapń, witamina D, białko, witamina B oraz C. Oprócz tego bioflawonoidy, glukozaminy, czy kolagen.

Można je przyjmować jako suplementy, ale można również dostarczyć je z pożywienia. Polecanymi źródłami tych składników są:

  • nabiał
  • kiełki
  • pełnoziarniste pieczywo
  • owoce cytrusowe
  • rośliny strączkowe
  • czosnek
  • ryby

Sama używam naturalnych specyfików, jakimi są:

  • kolagen w płynie (glukozamina, pokrzywa, mango, pędy bambusa, acerola, skrzyp polny, kwas hialuronowy, chondroityna, pędy bambusa)
  • glukozamina i boswellia

Pamiętajmy, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość składników oraz nie przeciążać stawów. Trzymajcie się zdrowo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *