Sezon weselny, grillowy, komunijny czas start!

Pewnie każdy z Was zastanawia się, czy będąc na diecie, może skorzystać z tego przywileju i pójść na
imprezę. Otóż wyjaśnimy kilka kwestii dotyczących żywności i posiłków, które możemy tam spożyć.
Jeżeli będziemy przestrzegać kilku prostych zasad, nawet dieta odchudzająca nie przeszkodzi Nam w jedzeniu potraw przygotowanych na grillu, czy innych uroczystościach. W przypadku sezonu grillowego i potraw przyrządzanych na nim należy się skupić na tym, aby unikać mięs, które są tłuste. Mówimy tutaj o karkówce, kiełbasie i kaszance. Zastępujemy je wtedy głównie chudym mięsem tj. kurczak, indyk, a nawet ryby. Do tego dochodzą gotowe sosy, które w swoim składzie mają sporą ilość cukrów i ulepszaczy. W tym przypadku możemy wybrać domowy sos czosnkowy na bazie jogurtu lub nawet ketchup. Na grillu również możemy przyrządzić warzywa, tofu lub tempeh, co jest dobrą opcją dla wegan. Fajną kombinacją jest zrobienie szaszłyków warzywno-mięsnych. Oprócz samych produktów, ważne jest, by potrawy z grilla były przyrządzane na aluminiowych tackach lub w folii. W przypadku doprawiania postawmy na przygotowanie własnych mieszanek ulubionych przypraw wzbogacone
o np. paprykę ostrą czy pieprz, gdzie ostre przyprawy przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Majeranek, tymianek i rozmaryn, które ułatwiają trawienie, a jednocześnie nadają smak i aromat.

W przypadku wesel, chrzcin, czy innych uroczystości przede wszystkim należy pamiętać, aby nie wychodzić z domu z pustym żołądkiem. Z pewnością na uroczystościach typu wesela nie brakuje świeżych owoców lub sałatek warzywnych bez dodatku majonezu. Należy jednak pamiętać, aby ich nie zabrakło na Twoim talerzu przy każdym posiłku. Jeżeli mamy do wyboru wodę zamiast soku, to ją wybierzmy. Woda jest wolna od kalorii i posiada bogate minerały, a do tego z dodatkiem cytryny i listków mięty najlepiej gasi pragnienie. Napoje, czy soki mają tych kalorii sporo. Zamiast tego możemy sobie pozwolić na kawałeczek ciasta, to chyba lepszy wybór dla miłośników słodkości. Na weselnych imprezach jedzenie nie znika ze stołu, zawsze znajdziemy coś kuszącego do zjedzenia. Jednak należy postarać się robić przerwy w jedzeniu tak, by żołądek miał czas odpocząć. Można do tego wykorzystać chwilę na spacer, tańce, czy rozmowy ze znajomymi. Dobrym sposobem jest unikanie dokładek, mimo że nam coś bardzo maskuje. Wystarczy, że zjemy małą porcję każdej z potraw. Jeżeli mamy możliwość, najlepszą opcją jest wybór mięs pieczonych lub duszonych oraz ryb. W przypadku dodatków skrobiowych, wybierajmy kasze, ryż lub ziemniaki gotowane. Unikajmy spożywania dużej ilości alkoholu, ponieważ on wycisza większość mechanizmów kontroli. Zbyt duża jego ilość powoduje sięganie po coraz tłuściejsze potrawy, co może spowodować obciążenie wątroby. Wybierajmy mądrze, np. lampka
wina do obiadu. Wesele to dobra okazja na sprawdzenie swoich możliwości na parkiecie zwłaszcza jak
lubimy tańczyć. Nie rezygnujmy z tego podczas weselnej zabawy i tylko jak mamy na to możliwość
korzystajmy z tego, ponieważ ruch to zdrowie. Takie przyjęcie jak wesele dla niektórych zdarza się tylko raz w roku, dla innych nawet kilka razy w sezonie. Mimo wszystko, jeżeli zachowamy umiar i kilka
powyższych zasad, jeden dzień odstępstwa od diety nikomu nie zaszkodzi. Nie ma potrzeby liczenia kalorii w takim dniu, ale pamiętajmy, aby to nie wpłynęło na nasze codzienne nawyki żywieniowe. Tyczy się to zarówno wesel, jak i pozostałych imprez okolicznościowych.

Podsumowując, powyższe wskazówki dotyczące spożywania posiłków w poszczególnych sytuacjach
powinny pozwolić nam na spokojną zabawę. Wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem.

Specjalista ds. Żywienia
Mgr inż. Magdalena Wojas

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *